Metro och Giving People samarbetar för att ge fler en fin historia.

Givingpeopletext

Giving People jobbar för att förebygga och motverka ekonomisk utsatthet för barnfamiljer i Sverige samt minska utanförskap och sociala klyftor. Idag lever ca 232 000 barn i Sverige i familjer med eninkomst under den gräns som EU definierat som fattigdom. Med gemensamma krafter ska Metro och Giving People uppmärksamma detta och uppmana fler att göra skillnad i barns liv.

– Med Metro i ryggen kommer vi att nå ut till ännu flera barn som behöver hjälp och ännu fler fantastiska människor som vill hjälpa.
Linda Hellquist Generalsekreterare Giving People

Syftet är att få folk att ge en gåva och nödvändig hjälp i vardagen just där och då. Samtidigt ges även chansen till en möjlighet att skapa en fin historia och sprida kärlek via nätet. Vare sig det är exempelvis utsatta svenska familjer eller tidigare flyktingar, kan de på ett hoppfullt sätt berätta om sina upplevelser och dela sina historier. De kommer att belysa olika människor och olika situationer med många fina slut för att inspirera och engagera med syfte att få folk att ge.

Behovet av hjälp ökar men det fina är att viljan att vilja hjälpa även växer den med. Tillsammans med Giving People ska vi helt enkelt försöka ge fler barn och deras familjer hjälp i vardagen och förhoppningsvis även en mysigare jul, säger Kia Agerhem, marknadsdirektör Metro. Inget ont om robotdammsugare men personligen så kan jag säga att det värmer i hjärtat när någon, som inte fått ihop vardagen för sina barn skull den månaden, blir underbart glad över att man bidrar med ett paket blöjor, välling och tvättmedel.

Kampanjen smygstartar 24 november med kommunikation kring årets julklapp. Under december fortlöper kampanjen med syfte att få folk att ge och samtidigt ge någon annan en fin historia. Kommunikationen sker via Metros kanaler; redaktionellt, sociala medier samt annonsering i print, metro.se, Metro Mode, AllaStudier.se, Metro Jobb. Giving People kommunicerar samarbetet på deras hemsida, sociala medier, nyhetsbrev och press/media. Kampanjen kommuniceras även i pod- och bloggsamarbeten samt via Metros handutdelare.

I vår butik hittar du julklapparna, matkassarna etc. som du kan ge bort.

På metro.se/metrogivingpeople samt i sociala medier hittar du, med start december, utvalda historier.

Metros matkasse